26 марта 2021

Покровська вулиця (Частина 2)

Покровська церква з її напівкруглими вигнутими жіночими фронтонами, вигадливими лініями, вікнами та ґанками надзвичайно своєрідна. Вона приваблює мальовничістю та м’якістю форм, створюючи враження спокою та умиротворення. Теплий приділ з заходу, прибудований до церкви у XIX ст. Він вирізняється жовтим пофарбуванням від білої церкви з зеленими банями кольори українського бароко).

Праворуч від Покровської церкви — дзвіниця другої половини XVIII ст. Перебудована після пожежі, вона набула нового оздоблення: її прикрасили класичні елементи, ампірні баня та шпиль, що посилило «звучання» всього ансамблю Покровської церкви, підкреслюваного чарівною мелодією Андріївського храму, який увінчує гору.

Напроти Покровської церкви № 7 розташована дзвіниця № 6 ще одного чудового храму, що прикрашав колись Поділ — Миколи Доброго, одного з трьох подільських Микол. З давніх-давен тут стояла Опанасівська церква. Дерев’яна церква Миколи Доброго, що стала її наступницею, споруд-жена 1600 р. коштом гетьмана війська запорозького Самійла Кішки На плані Києва другої половини XVII ст., вико наному І. Ушаковим, її зображено п’ятибанною з трьом. вівтарями. У 1661 р. церква згоріла. А в 1716 р. на її місці замість дерев’яної, звели кам’яну, що виявилася не досить міцною, і наприкінці XVIII ст. її розібрали, а замість неї, 1897 р. А. Меленський звів храм Миколи Доброго у стилі класицизму з новим іконостасом.

До нас дійшла лише дзвіниця церкви Миколи Доброго, збудована 1716 р. у три яруси, з церквою у середньому ярусі. Дзвіницю, пошкоджену пожежею, 1781 р. перебудував архітектор І. Григорович-Барський. А після пожежі 1811 р. знову пошкоджену дзвіницю відбудував А. Меленський. Приземкувату, прикрашену галерейкою на стовпчиках, дзвіницю завершує шатро високого зеленого даху з типовими для московської архітектурної школи «слухами»*, своєрідним декором.

Старовинну подільську церкву Миколи Доброго, що височіла напроти Покровської, було зруйновано у 30-х роках XX ст. Її настоятелем був протоієрей, магістр богослов’я, професор, керівник кафедри єврейської мови та біблійної археології Київської духовної академії Олександр Олександрович Глаголєв 1872-1937), що став прообразом отця Олександра у булгаківському романі «Біла гвардія». Ця високоосвічена людина — він володів 18 мовами, був неабияким знавцем Ветхого завіту та іудейської історії — була другом родини Булгакових. У церкві Миколи Доброго, «что на взвозе», квітневого дня 1913 р. він вінчав Михайла Бул-гакова і Тетяну Лаппу, а пізніше й одспівував матір письменника.

Отець Олександр Глаголєв був одружений з дочкою хранителя бібліотеки Київської духовної академії Слєса-ревського. Кияни дуже поважали отця Олександра, що став легендою Києва. У 1905 р. ця лагідна, спокійна людина йшла на чолі хресного ходу назустріч розлюченій юрбі, переконуючи її припинити нехристиянські дії. Участь у процесі 1913 пов’язаному з так званою«справою Бейліса », Де він доводив абсурдність звинувачень Бейліса у ритуальному вбивстві, зробила ім’я цього відважного священика, відомим у всьому світі. Виступаючи проти єврейських погромів, він неодноразово зупиняв погромників на вулицях Києва. Отець Олександр виступав на захист Петроградського митрополита Веніаміна. Його 35-річне священницьке служіння проходило під знаком захисту знедолених, безвинно засуджених, незалежно від їхнього віросповідання та національності.

Отець Олександр був членом правління Духовного училища, благочинним Києво-Подільських церков, а на початку 1920-х років — ректором Православної Богословської Академії, яку закінчив, продовжуючи сімейні традиції, і його син Олексій, який народився 2 червня 1901 р. Олексій досконало володів кількома європейськими мовами, а також давньогрецькою, читав Євангеліє 12 мовами. Був учасником релігійно-філософського товариства, що таємно збиралося на квартирі професора Київської духовної академії В. І. Екземплярського. Дружиною Олексія Глаголєва стала Тетяна Павлівна Булашевич. Оселилися молодята у церковному будиночку на Покровській, що належав Добромиколаївській церкві, який потім відберуть, а церкву знесуть. Довелося поневірятися по чужих квартирах. Олексій Глаголєв, людина високоосвічена, працював сторожем, вантажником, чорноробом, сезонним робітником. Напередодні війни він закінчив математичний факультет педінституту, продовжуючи жити у духовній сфері, входив до громади священика Журавського, який став на захист церкви у 30-і роки XX ст. Отець Олексій і матушка Тетяна надавали свою квартиру в будиночку на Дегтярній вулиці для таємних богослужінь.

У 1937 р. був заарештований і загинув отець Олександр. Він не зрікся віри, не лжесвідчив. Олексій уночі ховався на Лук’янівському кладовищі. Тут він знайшов братську могилу, де було поховано його батька. Пізніше родичі Глаголєвих встановили там пам’ятник.

У 1941 р. Олексія Глаголєва було посвячено у сан священика. Він став настоятелем Покровської церкви. Парафіяни пам’ятали доброту його батька, отця Олександра, а тому зверталися по допомогу й до сина. І він допомагав їм, особливо у роки, коли німці хазяйнували у Києві.

У парафіях Добромиколаївської і Покровської церков зусиллями родини Глаголєвих та тих, хто їм допомагав, було створено невеличкий острівець святої землі, де нерідко з ризиком для життя рятувальників робилось усе для порятунку людей різних національностей та віросповідання.

Приміщення під храмами були схованками, де під час окупації мешкали нужденні із родинами. Отець Олексій, який сам жив упроголодь, годував їх, багатьох легалізував як служителів церкви, забезпечуючи відповідними документами, які він виготовляв разом із псаломщиком Олександром Грабовським. Євреям видавав свідоцтва про хрещення, змінюючи їхні імена на православні. Не одне людське життя було врятоване і в будинку під № 6, що на вулиці Покровській.

Багатьом допомогла и матушка Тетяна. Одну єврейську жінку вона врятувала від гестапо, віддавши свій паспорт і відправивши її у село до своїх знайомих.

Врятував отець Олексій і родину свого сусіда, лікаря Т. Р. Крижановського, та його багату колекцію творів мистецтва. “Божьей помощью я спас нескольких советских граждан, русских и евреев,— згадує він — …Будучи тогда настоятелем… храма при церкви Покрова Пресвятой Богородицьі на Подоле, я хотел, чтобы под покровом этого храма укрылось как можно больше обездоленных, и счнтал помощь зтим людям своим христиаиским долгом. Вот почему в на-шем маленьком и бедном храме оказалось такое огромнее количество певчих, псаломщиков, сторожей, уборщиц, просфорниц и дворников, что их хватило бы на 5 кафедральних соборов. К счастью, немцы мало разбирались в этом, а то мне бы не поздоровилось, да и моєму «штату» плохо бы пришлось,— ведь справки о том, что данные лица находят-ся на службе, освобождалн их от различных принудитель-ных работ».

Отець Олексій та його помічники ходили «по лезу бритви», неодноразово були на грані провалу. Одну єврейську жінку, якій він видав документи про те, що вона православна українка, все ж схопило гестапо і почало переслідувати отця Олексія, якого було заарештовано. Фашисти знущалися з нього. На щастя, йому вдалося втекти.

Отець Олексій Глаголєв був єдиним із священиків, який у 1943-му відмовився правити молебень во здравіє Гітлера, удавшись хворим. Після війни він опублікував свої спогади «За други своя». Всіх вразили його розповіді про звірства, що їх коїли фашисти у Бабиному Яру.

Після визволення Києва отця Олексія, про подвижництво якого стало широко відомо, було затверджено настоятелем Покровської церкви. Там він влаштував школу для бажаючих стати священиками, яку він таємно відкрив у власному помешканні ще за часів окупації. До нього знову потяглися нужденні і стражденні. За роки його настоятельства Покровську церкву було відбудовано, обнесено цегляною горожею.

Навіть коли у 60-ті роки XX ст. церкву закрили, отець Олексій продовжував своє священництво. Багатьох його учнів було висвячено на священиків. Дехто з них і досі править службу Божу, з теплотою згадуючи цю незвичайну людину, яка прожила таке нелегке, але сповнене внутрішнього світла життя. Це й справді була Людина від Бога, як і його батько. Бувало, що й доносили на нього, і допитували його. Та ніколи не було в його душі зла ні на кого з людей, лише віра і терпимість.

Певний час отець Олексій служив у Флорівському монастирі, Воздвиженській церкві. З 1966 р. він — священик Покровської церкви на Солом’янці. 22 січня 1972 р. Олексій Глаголєв помер. Його поховано на Байковому кладовищі. До кінця життя він служив людям. Зарубіжною православною церквою було канонізовано батька Олексія Глаголєва – отця Олександра. Імена отця Олексія Глаголєва та його дружини Тетяни Павлівни, які рятувалилюдей від Бабиного Яру, – у списку «Праведників світу». У центрі Ієрусалима, на горі, є Інститут пам’яті жертв війни. Там, на стіні, що на алеї Праведників світу, викарбувано й імена подружжя Глаголєвих. Радник посольства Ізраїлю від імені єврейського народу вручив родині Глаголєвих грамоту про те, що цю родину визнано Праведниками світу миру), у тому числі й сина отця Олексія — Миколу, який теждопомагав батькові рятувати людей.

Незважаючи на житейські труднощі, батько та син Глаголєви цілковито віддавали себе служінню ближньому. Світлі, щирі люди, вони йшли по землі з добром, даруючи його всім, хто його потребував. І отець Олександр, і отець Олексій любили людей, підтримували й утішали їх. Для скількох вони були світочем, скільки людських душ припадало до чистого джерела їхнього сумління. Завжди приязні, випромінюючи любов, вони жили з любов’ю, з лю-оов’ю и відійшли у Вічність. Але пам’ять про них живе У серцях киян. І старенька дзвіниця, напевне, зберігає пам’ять і про отця Олександра, і про отця Олексія Глаголєвих.

Добре почуваєшся на її подвір’ї, за огорожею з маленькими ворітьми минулого століття домашньо-затишними. Тут — свій, особливий світ, відокремлений від зовнішнього світу вулиці, наповнений тишею, зі своїм масштабом, камерний, зі своїм звучанням та акустикою. Залишивши його, знову опинимось на вулиці, де нас зустрінуть вже цивільні споруди.

Проте ніколи вже не зустрінемо колишніх дворів Подолу, зруйнованих незбагненним начинням кварталів, не здатних справити уявлення про староподільську забудову, характер кварталів, надвірних споруд. Та повернувшись в оазис Покровської вулиці знову, туди, де людині хороше, де вона відчуває внутрішній комфорт, опинимося у одному з найромантичніших куточків Києва — Подолу.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Оставьте пожалуйста свой комментарий

Погоня за дефицитными книгами

В 1960-е годы в центре Киева работали 16 книжных магазинов: пять — на Крещатике, по четыре — на Красно­армейской и Ленина (ныне Хмельниц­ког...