Коренной перелом, давший
наконец-то материальное благополучие, произошел для Драгоманова в 1889 году,
когда его пригласили на кафедру всеобщей истории Софийского университета.
Драгоманов изучает болгарский язык, становится любимцем местного студенчества.
20 июня 1895 года Михаил
Петрович по обыкновению отправился в университет. После проведения семинарского
занятия он вернулся домой, почувствовав слабость (много лет страдал аневризмом
аорты). В тот же день его не стало.
Похороны по его желанию
должны были проходить без церковного обряда. Драгоманов был, по одним
источникам, «убежденным атеистом», а по другим — евангелистом. Но Болгария, не
признававшая гражданских похорон, направила лютеранского пастора. Узнав о
смерти, Франко и Павлик немедленно выехали в Софию. На границе их задержали
паспортные формальности, и на похороны они не успели. Из украинцев речь над
могилой произнес Вартовый (Гринченко).
«А тим часом мені
довелося бути в Софії, на цвинтарі та зазнати розчаровання. На могилі
Драгоманова нема найскромнішого пам’ятника (установлен в 1932 году), так що
навіть я, котрий був на ній, за-сь віжа, 1895 р., тепер не міг найти єї сам,
коли ж мені вказав на неї гробар, я не в стані був пізнати, що в ній похований
Драгоманів! — писал в 1902 году Михайло Павлик. — Могила Драгоманова зробила на
мене взагалі вражіння сироти між сиротами, бо треба сказати, що вся тота
частина цвинтаря — протестантська — окрема від инчих частин, на самому краю
цвинтарного поля, без памятників і бідна — відбиває незвичайно сумно від инчих
кварталів цвинтаря, що так і сяють пишними пам’ятниками на могилах більших і
менчих патріотів болгарських, або й так собі, попросту: Болгар, Турків, Жидів.
Одна з причин тому —
мабуть, сама віра протестантська — неприятелька обрядової пишности… Небіжчик
Драгоманів, бажаючи, як я знаю з Єго листів до мене, аби Єго ховали бодай
«умиті (протестантські) попи», а не «невмивані» (православні), заявив перед
смертю, що він «евангеліст», через що його й поховано на протестантському
цвинтарі.
Так от яка теперішня
домівка нашого великого Драгоманова.
Мене се так різонуло по
серцю, що й доси не можу охолонути з досади на земляків та сорому за них,
христіян, перед «вірою турецькою, бісурманською»… Де їм до того, аби перевести
Єго тіло «на тихі води, у ясні зорі» українські, коли вони доси не подумали
навіть і про могилу Єго на чужині?!
Та що тут розказувати!
Кому про се думати?! Колишніх товаришів Драгоманова в Російській Україні власне
нема; селянинови Українському про Него ніхто доси й не сказав, а галицький
селянин, хоть і знає Єго, та й рад би віддячити Єму, але сам бідний. А з наших
теперішних українських діячів-патріотів хто має займатися такими дрібницями, як
пошанованє найкращого робітника України — тепер, коли у нас на черзі самі
великі українські справи: українська держава, українська церква, український
університет?
Отсе то дійсно великі
справи (хоть є й більші!), але чи ми така велика нація, як показувало би число
душ українських — 30 мільйонів?.. Коли зважити, як ми дбаємо не лише про
Драгоманова, але й про инчі українські справи, то треба сказати з жалем, що ми
не дуже то великі.
Нераз уявивши собі все те
і дійшовши до краю роспуки, так і хочется повторити за Драгомановим, і
повторити на всю Україну: «Сідай, куме, на дно, не трать марно сили!»
Комментариев нет:
Отправить комментарий
Оставьте пожалуйста свой комментарий